هندوکش

دهکده کوچک برای اطلاعات

هندوکش

دهکده کوچک برای اطلاعات

انتخابات به دور دوم رفت

   

سرانجام پس از دوماه از برگزاری انتخابات، کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی نتایج تحقیقات خود در مورد تقلب های صورت گرفته در انتخابات را اعلام کرد.براساس این تحقیق ارای 210 مرکز رای دهی باطل اعلام شده و مسئولان کمیسیون رسیدگی به شکایات انتخاباتی گفته اند پس از باطل اعلام شدن بخشی از آرای انتخابات ، آقای کرزی قادر به تکمیل بیش از پنجاه درصد آرا برای برنده شدن در انتخابات نشده است.بر این اساس، انتخابات میان حامد کرزی، و نزدیک ترین رقیب انتخاباتی او، عبدالله عبدالله، به دور دوم خواهد رفت؛ با این حال، هنوز معلوم نیست که واکنش آقای کرزی نسبت به این نتایج چه خواهد بود. بر اساس این گزارش، کمیسیون سمع شکایات به کمیسیون مستقل انتخابات دستور داده است که آرای 210 مرکز رای دهی را که در آن تقلب گسترده صورت گرفته است، باطل نماید. میزان آرای این مراکز برابر با ده درصد کل آرای می گردد که آرای کاندیداها را به شدت کاهش می دهد. همچنان کمیسیون سمع شکایات در گزارش خود به کمیسیون انتخابات هدایت داده است که فیصدی مشخصی از آرای کاندیداها را بر اساس این گزارش کم نماید. در این حال، شبکه های خبری به نقل از بعضی منابع آگاه گزارش دادند که میزان آرای  حامد کرزی به زیر 50 درصد کاهش یافته و به اینترتیب انتخابات به دور دوم کشانده شده است.

با اعلام این نتایج معلوم میشود که چانه زنی های رهبران سیاسی افغانستان و جهان برای ائتلاف سیاسی کرزی وعبدالله به نتیجه نرسیده است، و آقای کرزی تن به ائتلافی با شرکت عبدالله وخواست های بلند پروازانه اش نداده است.تصور میشود این آغاز بحران واقعی درکشور است، به دلیل اینکه در قدم اول برگزاری دور دوم  دشوار ترو هزینه بردار تر از دور اول خواهد بود و در قدم دوم هیج ضمانتی وجود ندارد که دراین دور، تقلب از جانب هردوکاندید صورت نگیرد. با این وصف میشود خود را اماده یک بحران افغانستانی کرد.

گزارش توسعه انسانی سازمان ملل ( افغانستان درقعر جدول)


                            

                

 افتضاح تر از این دیگر نیست واقعاً ! افغانستان از لحاظ شاخص توسعه انسانی از میان 182 کشور جهان از طرف اخر مقام دوم را گرفته است.

در گزارش توسعه انسانی سال 2009 سازمان ملل 182 کشور جهان از نظر شاخص توسعه انسانی رتبه بندی شده اند که در این میان افغانستان در جایگاه 181 قرار گرفته است. بر اساس تقسیم بندی گزارش توسعه انسانی کشورهای دارای نمره بالای 0.9 به عنوان کشورهای دارای توسعه انسانی بسیار بالا شناخته می شوند. کشورهای دارای نمره بین 0.8 تا 0.9 نیز با توسعه انسانی بالا، کشورهای داری نمره 0.5 تا 0.8با توسعه انسانی متوسط و کشورهای دارای نمره کمتر از 0.5 با توسعه انسانی پایین شناخته می شوند.

شاخص توسعه انسانی بر اساس معیارهایی چون امید به زندگی، کیفیت نظام آموزشی، درآمد واقعی و سرانه درآمد ملی محاسبه می شود و رقمی از صفر تا یک را دربرمی گیرد که هر چه این رقم بیشتر باشد دلالت بر وضعیت بهتر از نظر توسعه انسانی دارد.

کشورهای دارای توسعه انسانی پایین عبارتند از: توگو، مالاوی، بنین،‌تیمور لسته، ساح عاج، زامبیا، اریتره، سنگال، رواندا، گامبیا، لیبریا، گینه، اتیوپی، موزامبیک، گینه بیسائو، بوروندی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، بورکینافاسو، مالی، جمهوری آفریقای مرکزی، سیرالئون، افغانستان و نیجر.

با این حساب افغانستان از طرف آخر مقام دوم را احراز کرده است و ایران نیزدرجایگاه 88 قرار گرفته است. گزارش امسال که بر پایه اطلاعات سال 2007 قرار دارد موضوع مهاجرت و ارتباط آن با توسعه به عنوان موضوعی ویژه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس این گزارش، حدود یک میلیارد نفر از جمعیت 7/6 میلیارد نفری جهان به عنوان مهاجر زندگی می کنند. یعنی از هر 7 نفر تقریبا یک نفر در جهان مهاجر است. 740 میلیون نفر از این رقم شامل مهاجران داخلی هستند و 214 میلیون نفر نیز مهاجرانی می باشند که در کشورهای دیگری به غیر از کشور خود زندگی می کنند. برخلاف آنچه تصور می شود پدیده مهاجرت بین المللی عمدتا به مقصد کشورهای در حال توسعه است نه توسعه یافته. در حدود 60 درصد مهاجرت های بین المللی شامل مهاجرت از یک کشور توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه است. 37 درصد مهاجرت ها هم از کشورهای در حال توسعه به مقصد کشورهای توسعه یافته است. 3 درصد مهاجرت ها نیز از یک کشور توسعه یافته به کشور توسعه یافته دیگر است.

در گزارش توسعه انسانی سال جاری میلادی، نروژ در صدر کشورهای جهان از نظر توسعه انسانی قرار گرفته است. نروژ با کسب نمره 0.971 به عنوان نخستین کشور جهان از نظر بالا بودن توسعه انسانی شناخته شده است.
استرالیا نیز با کسب نمره 0.97 در جایگاه دوم قرار گرفته است.ایسلند نیز با کسب نمره 0.969 در جایگاه سوم قرار داده شده است.

 

 

قحط الرجالی یا باندیستی؟

                     


این که میگویند افغانستان به قحط الرجالی و قحط الهمه چیز مواجهه است، اشتباه نیست، اما اینطور هم نیست که تا این سرحد، هیچ انسانی نباشد، تا در اداره امور مملکت کمی زحمت بکشد.شخصیت هایکه درراس شماری ادارات افغانستان قرار دارند، ازچند حالت خارج نیستند. یا وجدان ندارند، یا عضو باندهای مافیایی مواد مخدر هستند و یا هم تازه به کرسی نشسته هایکه از اداره و دولت وحکومت، بویی نمیبرند. البته درافغانستان قرار نیست، یک شخص یک دولت مشروع را تشکیل بدهد و بعدش هم به مردم خدمت کند و کشور را بسوی شکوفایی سوق دهد، دراین دیار مرد خیز و با فرهنگ و با مردمان غیور و انسان های شجاع و دراین سرزمین بت شکن و امپراطورشکن و ابرقدرت شکن، شخصیت هایی است که اداره را میخرند و تا هرچه درتوان دارند، مردم را می بلعند. روز گذشته شهردار مردار کابل، به مجلس فرا خوانده شده بود، او میگوید در سی سال اینده جاده های پایتخت قیر ریزی میشود و کثافات از روی جاده های برچیده میشود. اولاً خدا را شکر که صد سال را برای این کار اختصاص نداد، چون یکصد سال زمان هم  بسیار کم برای برداشتن این همه کثافات و قیرنمودن این همه کوچه ها وپس کوچه های  بی نقشه  است. دوم از این شاروال بی کفایت و مریض انتظار بیشتر از این هم نمیرود.

من زمانی از خود میپرسم که به راستی همینقدر وجدانی دراین دولت وجود ندارد که این شهردار بیکار را از وظیفه اش برکنار و با اشغال های شهرداری به دور بریزد؟ اصلاً این مرد کجایش به شهردار میخورد، حضور ذهنی، دقت، حوصله کار واخلاق اجتماعی که لازمه یک شهردار است، این مردم پیرهیچ کدام آنرا ندارد، پس معلوم است که حتماً یا عضو کدام باند مافیایی زمین است و یا این پست را خریده و زمان قرار دادش تمام نشده است.